1) obsługa kancelaryjna i finansowa Archiwum:
- rejestruje pisma przychodzące i wychodzące;
- wysyła i doręcza korespondencję Archiwum;
- obsługuje pocztę e-mailową Archiwum;
- planowanie wydatków Archiwum;
- sporządzanie planów zakupowych a później wypełnianie wniosków zakupowych (procedury przetargowe);
- opisywanie dokumentacji finansowej/faktur;
2) przejmowanie do Archiwum uporządkowanej dokumentacji z wszystkich komórek organizacyjnych Uczelni, no podstawie spisów zdawczo odbiorczych:
- umawianie terminów przekazania materiałów do Archiwum, udostępnienie koszy do przewożenia akt;
- wstępne przeglądanie przykładowych teczek dokumentów przed przekazaniem ich do Archiwum w celu wychwycenia nieprawidłowości w porządkowaniu akt;
- przejrzenie przygotowanych spisów zdawczo-odbiorczych w celu weryfikacji czy dane akta mogą już być przyjęte do Archiwum;
3) dokonywanie przeglądu dokumentacji przed ich oznakowaniem:
- przeglądanie przyjmowanej do Archiwum dokumentacji w celu weryfikacji tego, co jest w opisie a co w teczce oraz czy wszystkie teczki są prawidłowo przygotowane;
- znakowanie dokumentacji – nanoszenie sygnatur archiwalnych zgodnych z wewnętrznym rejestrem;
4) segregowanie dokumentacji według kategorii ustalonych przez komórki organizacyjne:
- weryfikacja prawidłowości oznaczeń kategorii archiwalnych oraz rozmieszczenie akt z podziałem na kategorie/jednostki;
5) przechowywanie dokumentacji tworzącej zasób archiwalny Uniwersytetu Opolskiego:
- umieszczanie dokumentacji w magazynach i nadzorowanie ich;
- pilnowanie prawidłowych warunków przechowywania (temperatura, wilgotność);
- przygotowywanie wniosków do brakowania wysyłanych później do Archiwum Państwowego;
- wydzielanie dokumentacji z półek i ustalanie procedury niszczenia po otrzymaniu zgody na brakowanie;
6) wydawanie dokumentacji lub ich potwierdzonych kopii zainteresowanym osobom po załatwieniu formalności:
- obsługa interesantów w biurze Archiwum, w tym wydawanie dokumentacji i udzielanie informacji zainteresowanym;
- wydawanie potwierdzonych kopii dokumentów;
- przygotowanie do wysyłki dokumentów zainteresowanym na ich wniosek;
7) współpraca z Państwowym Archiwum Wojewódzkim w Opolu:
- utrzymywanie stałego kontaktu telefonicznego lub e-mailowego z Oddziałem Nadzoru Archiwalnego w celu ustalania wszelkich niejasności związanych z prowadzeniem archiwum;
8) przygotowywanie wniosków, opinii oraz propozycji wewnętrznych aktów normatywnych:
- opracowywanie projektów normatywów związanych z wytwarzaniem, obiegiem i przechowywaniem dokumentacji min. instrukcja kancelaryjna, rzeczowy wykaz akt, instrukcja archiwalna lub współpraca z osobą odpowiedzialną za tworzenie tego typu normatywów
9) szkolenie pracowników uczelni z zasad archiwizowania akt:
- spotkania z zainteresowanymi osobami w celu przeszkolenia;
- w razie potrzeby prowadzenie ogólnego szkolenia z zasad archiwizowania;
10) planowanie rozmieszczenia dokumentacji poszczególnych komórek organizacyjnych w Archiwum;
- planowanie zapotrzebowania na magazyny i regały;
- planowanie rozmieszczenia przyjętej dokumentacji w magazynach;